Csíkos Cukkini Blog

Természetes életmód, kertészkedés, egészséges receptek, tanyasi élet

Közösségi kert

Csatlakozz hozzánk Facebookon!

myTaste.hu

Friss topikok

Ajánlott oldalak

Állandó oldalak

Boszorkánykonyha

2014.07.22. 14:51 Csíkoscukkini

Így a nyár derekán itt van a betakarítás ideje. Most a fűszer és gyógynövényeken van a sor. Most éppen macerátumokat gyártok. Ez annyit tesz, hogy növényi részeket olajba teszek, és kirakom a napra két-három hétre. Az olaj kioldja az értékes hatóanyagokat a növényből. Úgy kell készíteni, hogy az olaj két ujjnyira ellepje a növényt. Én erre a célra egy régi olívaolajat használtam, amit a pincében találtam, és már kicsit avas volt. Persze ez nem követendő csak nem akartam kidobni. Három féle ázolog éppen, orbáncfű, körömvirág, és borsmenta.

IMAG1008~2_Fotor.jpgAz orbáncfű macerátumhoz a virágos hajtáscsúcsokat kell beáztatni. A receptet egy olaszországi ökofaluban tanultam, amikoris rákvörösre égett a hátam, és az egyik ottlakó adott rá ilyen olajat. Másnap még mindig fájt, így aztán nagyon élvezetes volt a hazaút hátizsákkal a hátamon, de szerencsére nem hámlott le, és harmadnapra már nem is fájt. FONTOS! Az orbáncfű olaj fényérzékenységet okoz, azért a kezelt bőrfelülettel egy napig nem szabad napra menni. Mindenféle bőrproblémára nagyon jó egyébként. 20 dkg virág kell egy liter olajba, de ha teleteszünk egy befőttest, és két ujjnyira ellepi az olaj, úgy is nagyon jó lesz.

A körömvirág jótékony hatásait gondolom nem kell részleteznem, de szintén gyulladáscsökkentő hatása van. Miután kész lesz, teszek hozzá egy kis méhviaszt, és ajakbalzsam lesz belőle, meg még ki tudja micsoda.IMAG1009~2_Fotor.jpg

A menta macerátumból, majd szappant fogok gyártani, lúg, és víz hozzáadásával. A menta frissít, hűsít, és nyugtat. Nyárra kiváló szappan. Sajnos a macerátumnak kell 3 hét, és a szappannak is vagy egy hónap, így pont kifutunk a nyárból mire kész lesz. A szappan receptjét itt találjátok.

Csináltunk továbbá lándzsás utifű, és kakukkfű szirupot is. Hasonlóan készül, mint a macerátum. A kakukkfüvet cukorral rétegeztük, és kitettük a napra. Mikor az összes cukor elolvad akkor jó, ez szintén 2-3 hét. Leszűrés után a kakukkfűre Anyu még öntött pár deci törköly pálinkát. A lándzsás utifűnek a levelét kell begyűjteni, ami szerencsére bőven van itt a kertben, össze kell darabolni, és mézet kell ráönteni, úgy hogy 3 ujjnyira ellepje, és mehet ez is a napra. Miután minden beérett, leszűrtem, és kinyomkodtam a növényeket, amiből a méz a cukor és az alkohol, már minden hasznosat kiszívott. Összeöntöttem, és csatos üvegekbe töltöttem. Télen megfázás, torokfájás, köhögés esetén napi 3x egy evőkanállal kell belőle bevenni.IMAG1018_Fotor_Fotor_Collage.jpg

Kovászolás. Nem csak uborkát lehet kovászolni, hanem szinte bármit. Napok óta fájt a hasam, amire az orvosom savanyú káposztát javasolt. Sajnos a legtöbb savanyú káposztát ma már citromsav hozzáadásával savanyítják, ahol meg szoktam venni rendes fadézsában biokáposztából savanyított káposztát ott majd csak ősszel lesz, úgyhogy csinálok én. Káposzta legyalulva, leforrázva, üvegbe csumiszkolva pár babérlevéllel, köménymaggal, rá sós víz (kb. 2 literhez egy kis marék só), kenyérszelet a tetejére, és mehet a kamrába. A kenyérszeletnek varrtunk tüll anyagból kis zacsit, így nem lesz tele a lé kenyérdarabkákkal. Érdemes az üveg alá egy tálat tenni, mert ahogy erjed kiforr a leve. Ezt nem kell napra tenni, így nem erjed olyan gyorsan, de tovább eláll. 4 nap alatt kész is.

Továbbá gondoltam egyet, kimentem a kertbe és lekapkodtam pár ubit, egy zsenge cukkinit, meg pár zöldparadicsomot, és ezt is bekovászoltam, hasonló módon csak ezt napra tettem. Még sosem ettem kovászolt cukkinit, de kíváncsi vagyok rá. Stílszerűen csíkos cukkinit savanyítottam.

Up to date: a kovászolt zöldparadicsom borzalmas, viszont a cukkini nagyon jó!

Az állatokról: Gergely (a pulykám) alig keltette ki a tojásait, újra kotlani kezdett. Erre a célra a szomszédunk susnyását választotta, így egy napig tartott míg megtaláltuk. Rakott 19 tojáskát, és szépen üldögélt rajtuk, néha lejött, aranyosan járkált kicsit aztán visszament. Nem akartuk bolygatni, gondoltuk ösztönből lenyomja a 2. kotlást is. Hát nem… megunta és otthagyta a tojásokat, úgyhogy mehet a disznóknak. Pedig a pulykatojás nagyon finom egyébként!IMAG1022_Fotor_Fotor_Collage.jpg

A kisbarikák szépen nőnek, érdekes hogy a fekete bárányoknak világosodik a gyapja, már barna színű.

Van továbbá egy új lakónk, Baltazár a bakkecske, a kecske lányok legnagyobb örömére. A kossal szerencsére nem bántották egymást, tisztes távolságból fejet hajtanak, Baltazár megmutogatja a szarvát, és mivel szegény Fatinak nincs, azért jobbnak látják ha csak elsompolyognak egymás mellett. Van továbbá két vendégbirkánk, aki attól a távoli szomszédunktól van, akitől a tejet kaptuk. Sajnos már nincs meg a boci, úgyhogy már nincs finom tejünk. A lányok a koshoz jöttek „vendégségbe”.

Legközelebb a kertről lesz szó.

 

Szólj hozzá!

Címkék: körömvirág orbáncfű borsmenta macerátum kovászolt cukkini

A bejegyzés trackback címe:

https://csikoscukkini.blog.hu/api/trackback/id/tr996534429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása